Draai je To-Do lijstje eens om: Een To-Don't lijstje!
Wij lifehackers hebben onze taken prima op orde, alles staat netjes in ons GTD systeem genoteerd. Alles wat we moeten doen tussen nu en 80 jaar. In prima GTD stijl noteren we alles wat in ons opkomt, en hacken al die taken zodat we het ook nog af denken te krijgen. Maar denk je ook wel eens na over de dingen die je echt niet gaat doen? Heb je ook zo’n nette lijst met taken waarvan je hebt besloten je er nooit mee te gaan bemoeien?
Het idee is simpel: Je hebt 1001 ideeen, en uiteraard zijn ze allemaal helemaal geweldig. Maar helaas ben je maar 1 mens, met maar 1 leven, en heb je dus maar ongeveer 80,5 (gemiddelde levensverwachting) * 365,25 (dagen in een jaar) * 24 (uren in een dag) * 60 (minuten per uur) = 42.339.780 minuten te leven
. Dus kom je tot de conclusie dat het best wel onmogelijk is om dat allemaal zelf te doen. Dan moet je dus keuzes gaan maken wat je wel en vooral wat je dus niet gaat doen (en eventueel wat je gaat uitbesteden).
Voor zulke situaties wil je dus een “To-Don’t” lijstje. Een lijstje met dingen (vrij breed) waarvan je hebt besloten ze absoluut niet te willen gaan doen. En het liefst zet je daar ook een reden bij zodat je over een paar jaar nog steeds begrijpt waarom je het niet wilt doen, of zodat je kan evalueren dat de situatie voldoende is gewijzigd om het alsnog te overwegen.
Waar het dus op neer komt:
- Besluit wat de doelen zijn die jij écht wilt bereiken
- Besluit wat je daarvoor moet doen, maak hiervan je takenlijstje (waarschijnlijk heb je dit al)
- Besluit welke dingen je vooral niet moet doen, maak hiervan je “To-Don’t” lijstje
Vervolgens neem je dit lijstje gewoon wekelijks mee in je weekly review. Dan controleer je of dingen van je to don’t lijstje niet stiekem toch in je todo lijstje terecht zijn gekomen.
Een greep uit mijn To-Don’t lijstje
- Windows: Ik heb besloten dat ik geen moeite ga doen om Windows te snappen voor mijn klanten. Gebruik zelf al héél lang geen Windows en het kost mij dus teveel moeite om te achterhalen hoe daar alles werkt. Het is voor mijn focus (en tijd) een stuk makkelijk om gewoon nee te zeggen tegen sommige klanten.
- Android: Heb weinig ervaring met Android, en uit de ervaring die ik heb vond ik het een brak systeem. Heb dus ook besloten hier mijn tijd niet aan te verdoen, daarom zal je van mij nooit tips over Android krijgen
- niet-“Getting Things Done”: Vond Getting Things Done al een goed systeem, en nadat ik les heb gehad van meneer David Allen himself was ik er helemaal van overtuigd. Dit systeem is top. En hoewel er ongetwijfeld andere goede systemen zijn, ga ik daar geen aandacht aan schenken
- TV: Je zou denken dat TV goed zou kunnen helpen om veel mensen te bereiken. Vast goed voor je marketing en bedrijfsgroei. Dat is ongetwijfeld waar. Maar ik kijk zelf geen TV, en heb zelfs wat tegen bijna alle TV programma’s, dus het zou raar zijn voor mij om daar dan wat mee te gaan doen
- Ambtenaren & Loondienst: Eigenlijk iedereen die teveel last heeft van bureaucratie, of waarbij het verdienmodel vast zit in het aantal werkte uren. Als ik hen leer om tijd te besparen, of processen automatiseer, houden ze daar geen extra tijd aan over omdat ze nog steeds van 9 tot 5 moeten werken. Is tegenstrijdig met wat ik wil bereiken (extra vrijheid), dus kan mijn tijd beter stoppen in een doelgroep die meer gebaad is bij mijn diensten
Dit to-don’t lijstje is een bizar goed hulpmiddel bij het maken van keuzes bij kansen die zich voordoen. Zo krijg ik regelmatig commentaar in de richting van “Ja, maar deze app is alleen voor Mac!”, als ik weer eens een tip heb gedeeld. Vroeger ging ik dan uit een soort schuldgevoel een alternatief zoeken voor die mensen die daarover klaagden, tegenwoordig vind ik dat het niet mijn probleem is want ik doe simpelweg geen Windows (en zijn die mensen dus niet mijn doelgroep).